Osnovna ideja njenog teksta je da su holivudski filmovi pravljeni iz muške perspektive i za oči heteroseksualne muške publike, te su ženski likovi u njima predstavljeni kao pasivni, često seksualni, objekti.
Holivud druge polovine prošlog veka bio je predominantno muška industrija – ako obratite pažnju na špice, većina imena režisera, producenata, pa i glumaca su muška. Shodno tome, većina filmova pravljena je po merilu muške heteroseksualne ciljne publike i Molvi analizirajući holivudske klasike primećuje da objektiv kamere poprima mušku perspektivu koja ujedno oblikuje predstavu pasivne žene i herojskog
muškarca, ali i kompletnu strukturu filmova iz tog perioda. Otud dobro poznata seksualizacija ženskog tela koja je postala ustaljen, ali i vrlo profitabilan šablon za filmsku industriju.
Molvi pronalazi simboličnu vezu između patrijarhalnog društvenog poretka, koji podređuje ženu, i filmske strukture, koja isto tako ženske likove tretira kao predmete, a ne kao aktivne faktore koji neposredno učestvuju u radnji i pokreću narativ napred.
Scene sa ženskim likovima neretko se sastoje od voajerističkog prelaženja kamere preko golišavog ženskog tela ili od muzičke tačke uz ples, koja je čulno prijatna, ali zapravo predstavlja prekid radnje i ne doprinosi razvoju priče – srži filma.
Naša autorka ide dublje u svojoj analizi i poziva se na psihoanalitičku teoriju, povezujući Frojdov koncept straha od kastracije sa simboličnim podređivanjem predmeta straha – žene – kroz njenu pasivnu funkciju unutar strukture filma.
Kontrastu uloga doprinosi i herojski portret muškog protagoniste, a proces objektivizacije pojačava i sama voajeristička priroda filma kao medijuma koji omogućava posmatranje onoga što se odvija sa bezbedne distance iz bioskopskog mraka.
Ova interesantna teorija je od 70-ih godina prošlog veka samo dobijala na značaju, a danas je postala opšte mesto mejnstrim kulture. Uticaj male gaze okvira tumačenja proširio se na sve oblasti kulture i mnogi teoretičari pronalaze njegovu primenu u istoriji slikarstva i mnogih drugih oblasti kulture.
Da li ste vi nekada primetile ono što Laura Molvi naziva male gaze?
Piše: Anđela Stojković, aska.rs
Uspešno ste se prijavili