Tako ekipa iz career launch-a, besplatnog onlajn karijernog centra za mlade, opisuje proces izbora karijere. U razgovoru s njima pokušali smo da saznamo šta se zaista krije iza dilema, strahova i pitanja koja mladi najčešće postavljaju, ali i šta to mladima zaista treba da bi napravili pr(a)vi poslovni korak.
O career launch-u
U vremenu kada tržište rada izgleda kao lavirint, ovaj tim je odlučio da mladima ponudi mapu i kompas, alate koji ne daju gotove odgovore, ali olakšavaju put kroz nepoznato.
– Naš cilj je da početak karijere učinimo jasnijim i lakšim za sve mlade kroz personalizovanu podršku u vidu individualnih sesija sa iskusnim karijernim savetnicima i HR stručnjacima – istakla je Andrea Darabašić, jedna od članica career launch tima.
Career launch, interno poznat i kao „plavi projekat“, pokrenut je 2024. godine, s idejom da pruži pomoć mladima od 20 do 30 godina koji tek prave prve korake u poslovnom svetu. Kroz saradnju sa različitim univerzitetima, studentskim organizacijama i srodnim programima, članovi career launch-a se trude da unaprede dosadašnje usluge i da svojim delovanjem mladima budu prekretnica za ispunjen poslovni život.
Ko stoji iza plavog projekta?
Kratko i jasno – dve Andree i jedan Stefan, troje ljudi u dvadesetim godinama. Andrea Darabašić je idejni tvorac projekta i HR profesionalac s višegodišnjim iskustvom; ona se bavi biznis stranom projekta, strateškim razvojem i unapređenjem operacija. Andrea Stanišić, osoba „sa druge strane ekrana“ bavi se društvenim mrežama i komunikacijom, a Stefan Stojanović, osim što je developer i iskusan inženjer zadužen za tehnički deo poslovanja, ima ulogu i „privatnog vozača dveju Andrea“, kako šaljivo dodaju. Osnivački tim naglašava da je uz njih i preko 30 stručnjaka iz oblasti zapošljavanja, koji kao saradnici direktno rade s mladima – sprovode same sesije karijernog savetovanja i informisanja, i ključni su za postojanje same platforme.
Šta mlade najčešće zanima?
Najtraženije usluge su: pomoć pri pisanju CV-a, priprema za intervju, izrada i optimizacija LinkedIn profila. Ali, career launch ne staje tu – mladi dolaze i sa pitanjima o pravcu karijere, izboru industrije ili pozicije, dilemama oko prvog posla i pravima radnika. Zanimljivo je, kako ističu, da mnogi mladi u početku ni ne znaju šta tačno žele ili traže, zato se kroz dve ili više sesija radi na postavljanju pravih pitanja i izgradnji samopouzdanja potrebnog za ulazak u svet rada. S druge strane, prisutno je jačanje preduzetničkog duha među mlađim generacijama:
— Primetili smo veliku zainteresovanost za oblasti koje se tiču rada sa ljudima, kao što je HR ili psihologija. U isto vreme, preduzetnički duh je sve jači među novim generacijama. Mladi žele da doprinesu društvu i reše specifične probleme, a ne samo da zarade. Zbog toga se lako i brzo odlučuju da pokrenu sopstvene projekte. Iako ne opstaju svi, upravo ovakvi pokušaji im donose najviše znanja i podižu njihovu “cenu” na tržištu rada — istakla je Andrea Stanišić.

Ne trpi ništa, jer se iza ćoška uvek može naći nova prilika.
Po mišljenju ekipe career launch-a, kada bi generazija Z bila karijerni savet, zvučala bi upravo ovako. Generacije koje sada ulaze na tržište rada poznate su (a može se reći i ozloglašene) po tome što ne prezaju od promene posla ukoliko su nezadovoljni uslovima rada.
– To je odlična promena i mi u tome vidimo veliku snagu. Mladi podižu standard i to se preslikava i na starije generacije, posebno na milenijalce, koji se osećaju osnaženo da se zauzmu za sebe – rekla je Stanišić.
Izazovi s kojima mladi dolaze u najvećem broju slučajeva tiču se nesigurnosti.
Tokom odrastanja niko nas ne pripremi za to kako izgleda traženje posla i rad u 21. veku. Obrazovni proces ovde posebno zakazuje i zaostaje, jer, iako mladi stiču znanje iz određene oblasti, praktična primena toga na stvarnim pozicijama je zapostavljena. Od mladih se očekuje mnogo, ali im se retko pruža konkretna pomoć. Zbog toga su zbunjeni, preplašeni i ne znaju šta da urade. Plaše se osude, a suočavaju se sa pritiscima i brzim načinom života – primetila je Stanišić.
Na pitanje koju bi veštinu prebacili mladima kada bi imali čarobni štapić, jednoglasno su odgovorili samopouzdanje:
– Ne ono lažno koje prikriva nesigurnosti, već ono pravo koje polazi iz saznanja da su sposobni da nauče bilo šta. Na početku karijere mladi često misle da moraju da znaju sve, ali volja za učenjem i sposobnost upijanja novog znanja su ono što se najviše ceni. To su dve neprolazne vrednosti, koje i iskusni profesionalci neguju i bez kojih se ne može napredovati u karijeri – objasnila nam je Darabašić.
Komunikacija je ključ
Kao veštinu koju su mladi skloni da potcene, career launch tim izdvaja veštinu komunikacije, a upravo je to, kako kažu, zlatna karta svake karijere.
– Oni koji koriste svoj glas i znaju kako pravilo da ga upotrebe napreduju lakše i uče brže od onih koji ćute, govore AI generisanim jezikom ili govore bez razmišljanja. Srećom, kako je komunikacija veština ona se može naučiti i vežbati – istakao je Stefan.
Primer uspešne saradnje
Jedan od primera uspešne saradnje s career launch-om jeste priča korisnika Antonija. Sa diplomom psihologije i masterom iz organizacionih nauka, javio im se u potrazi za načinom da poveže svoje dosadašnje iskustvo u jasnu i uverljivu karijernu priču.
– Radio je zajedno sa jednim od naših saradnika i uz pomoć saveta i smernica koje je dobio na sesijama, zaposlio se brzo u jednoj velikoj internacionalnoj kompaniji na željenoj poziciji. Tu je od početka godine i njegov put ponosno pratimo i sada – dodala je Stanišić.
Karijera nije poziv s neba, nego proces
Najčešći mit koji career launch razbija jeste onaj o životnom pozivu, to jest o predodređenosti za neki posao i nepromenljivosti želja i interesovanja. Karijera nije gotov proizvod – već prostor u kom rastemo, menjamo se i biramo iznova. S tim u vezi, Darabašić poručuje:
– To što mi kao deca, tinejdžeri ili kao tek punoletni zamišljamo, želimo ili sanjamo da radimo ne mora da bude ono čime se bavimo celoga života. Karijera je proces, koji traje dugo i sačinjen je od svakodnevnih izbora. Podložna je promenama i to je normalno. Niko ne zna kako će tržište rada da izgleda za 10 godina u svetlu napretka tehnologije, a mi sami još manje možemo da predvidimo šta će nas zanimati u budućnosti i gde će nas put i prilike odvesti. Zato je važna prilagodljivost i želja za učenjem.
Sve u isto vreme
Za kraj, career launch tim nam je otkrio koji to film najbolje oslikava karijernu potragu mladih danas. Naveli su Everything Everywhere All at Once (Sve u isto vreme), pre svega zbog naslova, ali i zbog glavne junakinje:
— Kao i ona, i mladi danas imaju mnogo lica i verzija sebe, koje upoznaju i koje kroz karijeru moraju da nauče da smisleno povežu — zaključio je Stefan.
Ključna poruka koju smo dobili iz razgovora s career launch timom jeste da izbor karijere više nije pitanje pravolinijskog puta, već složen mozaik učenja, prilagođavanja i ličnog razvoja.
Pročitaj još:
Uspešno ste se prijavili