I ovaj dan je primamljiv za mnoge kupce, odnosno potrošače. Bilo da želite da obnovite garderobu ili da kupite belu tehniku, kućni uređaj, nameštaj… možda je sutra prava prilika jer će cena biti znatno niža od uobičajene. Ipak, kao potrošači bi trebalo da znate i svoja prava.
Koliko puta vam se dogodilo da ste prilikom kupovine pitali da li postoji mogućnost zamene ili reklamacije, a dobili od prodavca odgovor da je u pitanju 6 meseci? Istina je da se u Srbiji najviše reklamacija primi za obuću, a koliko je uobičajeni rok za povrat novca/zamene i šta tom prilikom morate da imate kod sebe?

Foto: Envato
KUPOVINA U MALOPRODAJNIM OBJEKTIMA
Ukoliko trgujete u maloprodajnim objektima, prema Zakonu o pravima potrošača u roku od dve godine imate pravo na opravku i zamenu robe/usluge iako nemate garanciju (reklamacija). Reklamirajte kupljeni proizvod uz fiskalni račun, kopiju tog računa ili slip iz banke. Prodavac je tada u obavezi da u roku od osam dana, od dana prijema reklamacije, odgovori na istu. Takođe, prodavac je dužan da reklamaciju reši u roku od 15 dana, osim u slučaju nameštaja i tehničke robe, gde je rok do 30 dana.
Ukoliko je kupljena roba ili proizvod fizički oštećen od strane potrošača, ta roba po Zakone ne treba da bude vraćena, odnosno prodavac nije u obavezi da to uradi.

Foto: Envato
KUPOVINA PUTEM INTERNETA
Sve češće se ljudi odlučuju da do željenog proizvoda dođu samo jednim klikom. Ne odlazeći nigde, uz pomoć interneta masovno se naručuje sve i svašta. A koja su vam prava kao „online“ potrošaču?
Ono što je najveća pogodnost kod ovakvog tipa kupovine jeste činjenica da robu koju ste kupili možete vratiti ako niste zadovoljni istom, a da pritom niste dužni nikome da objasnite šta vam se ne dopada. Jedino što treba da uradite jeste da platite trošak vraćanja robe trgovcu, a on vama da vrati uplaćeni novac. Rok za ovakav povrat je 14 dana, od dana preuzimanja robe.
Zakon o zaštiti potrošača navodi da je prodavac dužan da potrošaču preda robu ili ispravu na osnovu koje se roba može preuzeti, bez odlaganja, a najkasnije u roku od 30 dana od dana zaključenja ugovora, ako nije nešto drugo ugovoreno. Potrošač takođe može (ali nije u obavezi) da prodavcu ostavi dodatni rok za isporuku. Prodavac je takođe dužan da na računu ili drugoj ispravi o ugovoru čitljivo i jasno napiše rok isporuke robe.
ZAKLJUČAK
- 2 godine – imate pravo na opravku i zamenu robe/usluge iako nemate garanciju (reklamacija)
- 14 dana – imate pravo da se predomislite ukoliko ste naručili robu preko Interneta, TV prodaje, kataloga, na prezentaciji ili od prodavca koji se pojavio na vašim vratima
- 8 dana – rok u kome prodavac mora da odgovari na reklamaciju
- 15 dana – rok za rešavanje reklamacije (izuzetak su nameštaj i tehnička roba, kada je rok za rešavanje reklamacije 30 dana)
- 30 dana – rok u kome je prodavac dužan da vam isporuči robu (ukoliko nije drugačije ugovoreno)
Pročitaj još:
Mrzi vas da idete u šoping? Ovo su prednosti i mane onlajn kupovine
Zanimljive činjenice: Da li ste znale da šopingom sagorite oko 15.000 kalorija godišnje?
Uspešno ste se prijavili