Za početak bi trebalo da definišemo šta su zapravo emocije. Odgovor smo potražili kod profesionalnog biznis trenera Mile Marčete.
– Emocije su ono najlepše što osećamo. Postoje razne priče da li su emocije biohemija ili su emocije fizika odnosno energija. U svakom slučaju to je nešto specijalno, deo nas koji svako ima. Jedina razlika koja može da se napravi jeste kako neko te emocije ispoljava. Vrlo smo skloni tome da za neke ljude kažemo „on nema emocije“. Ne, svi ljudi imaju osećanja samo je stvar u tome da li ih ispoljavaju ili ne, pred kim to rade i na koji način – kaže Mila.
Kada smo kod toga da li ih neko ispoljava ili ne, pitanje se samo nametnulo. Da li postoji preporuka da li bi trebalo da pokažemo ta osećanja? Hoćemo li se lepše osećati u jednom ili drugom slučaju?
– Možemo reći da je to individualno, međutim ono što je generalno, emocije ne treba gušiti. Da li ćete ih pokazati i pred kim to je pitanje mudrosti i veštine da znate kako pokazata svoja osećanja, ali ako ništa drugo, barem priznajte sebi šta god da osećate da ste tu emociju doživeli i živite je na neki način. Koji to način će biti zavisi od vas, situacije u kojoj se nalazite i drugih faktora – objašnjava Mila.
Emocije su najviše vezane za privatni život i kada idemo na posao mislimo da sve to treba da ostavimo kod kuće. Ipak, to nije pravilo kojim bi trebalo da se vodimo. Da! Osećanja su dozvoljena na poslu, ali…
– Emocije na poslu svakako, ako razmišljate o poslu vrlo pojednostavljeno. Šta je posao i biznis? To su neki ljudi koji rade sa nekim drugim ljudima kako bi napravili neke proizvode koji će biti korisni nekim trećim ljudima. Sve vreme se vrtimo u nekom humanom krugu, odnosno sve vreme govorimo o ljudima. Ako prihvatimo da su emocije deo naše ljudskosti, onda postaje jasno koliko je neprimereno to uobičajeno uverenje da emocijama nema mesta na poslu. Ja se jako borim, to mi je poslovna misija i dovoljno dugo sam na visokoj poziciji da mogu tu misiju da ostvarim, da dokažem da emocijama ima mesta na poslu zato što ih osećamo. Ono čemu nema mesta na poslu je ponašanje koje ugrožava bilo nas, bilo naše kolege, bilo uspeh cele firme. Ponašanje treba razdvojiti od emocija. Ono što se uglavnom dešava jeste da gazda nema vremena da nauči ljude kako da kontrolišu svoje ponašanje i da se ponašaju u skladu sa emocijama. Zato im je lakše da kažu da nema mesta emocijama na poslu. Ja se zalažem za nešto drugo. Da naučimo ljude koji rade, da doživljavaju svoje emocije i da te emocije koriste tako da se ponašaju onako kako je korisno za njih ali i za ceo kolektiv – savetuje biznis trener.

Mila Marčeta, Foto: Latif Adrović
Ono što bi trebalo da naučimo jeste kako da razdvojimo emocije od ponašanja, odnosno kako da uskladimo jedno sa drugim. Pod emocijama se podrazumevaju i osećanja poput besa, ljutnje i nervoze. Te emocije svakako da ne možemo da kontrolišemo, ali ono što možemo jeste naše ponašanje kada one zavladaju.
– Ako uzmemo primer besa, to je potpuno legitimna emocija i u redu je da je osetite na poslu. Ali ono što ne bi trebalo da se desi jeste da počnete da vičete, bacate stvari i napravite neprijatnu situaciju jer je ona potpuno beskorisna i ne rešavate ništa. Dakle, bes kao emocija je ok, ali erupcija besa i manifestacija besa na takav način koji je beskoristan i za nas i za kompaniju, e to nije u redu – navodi Mila.
A šta se dešava kada nas emocije iz privatnog života toliko preplave da nas suštinski ometaju tokom rada na poslu? Potražili smo rešenje kako ih kanalisati i kako se kontrolisati u tim situacijama.
– Svaku emociju treba živeti i proživeti. Vrlo često možete pročitati savete kako negativnu energiju zameniti pozitivnom i onda se kaže „ako osetite tugu nju morate da ubijete i da je zamenite srećom“. Ja mislim da to nije moguće i da nije ni dobro. Svim tim emocijama iz privatnog života morate dati neko vreme da ih iživite i da ih proživite. Sa druge strane, sa godinama se stiče neko iskustvo tako da možete i kada dođete u kancelariju da budete svesni svojih privatnih emocija, ali da to ne utiče na vaš radni učinak i da to ne utiče na vaš odnos sa kolegama. Ono što je važno jeste da date sebi vremena, recimo ukoliko ste tužni, da otugujete. Budite nežni prema svojim emocijama! Ako ste besni, morate da date sebi vremena da se smirite. Nije za džabe priča „izbroji do 10 i smiri se“ Dajte sebi vremena da prepoznate bes, da prepoznate ljutnju, zavist, sreću šta god i tada dopustite da ta osećanja i proživite – to je ključ uspeha po Milinom mišljenju.
Mila je i sama šef, pa se trudi da svojim zaposlenima olakša posao koliko je to moguće, ali i da savetuje svoje kolege kako da reaguju u određenim situacijama. Ovakva funkcija sa sobom nosi zrelu osobu koja bi trebalo da ima snage i veštinu da savladava svoje ponašanje pri različitim emocijama a onda da može da prepozna ponašanje odnosno emocije kod svoje okoline. Kako ona navodi, ukoliko neko želi da bude dobar rukovodilac onda je vrlo lako i moguće da se ova veština nauči.
Pročitaj još:
Sirena među ajkulama: Da li je teško biti žena u svetu biznisa?
Emocionalna inteligencija u poslu: Mudrost koja može da se trenira
Dajte radnicima slobodu: Duže radno vreme smanjuje produktivnost
Uspešno ste se prijavili